På denne side kan du se,
hvad Vendelbolisten står for i Hjørring Byråd

Seneste byrådsmøde 27.5 2026:

▶️ Vendelbolistens forslag om at hjælpe tre små børn fra Børnehaven Emilie, som nægtes adgang til Bagterp Skolen lige ved siden af, blev nægtet behandling med 20 stemmer mod 10 (pkt. 1). Ankestyrelsen har siden taget sagen op pga. VK-styrets mgl. juridiske grundlag. Se mere
▶️ Byrådet nægtede at beklage forløbet af Michelle Røge-retssagen. Den har helt unødvendigt kostet skatteyderne 3 mio. kr. ifølge Børns Vilkår. Et kompromis kunne være indgået og pengene brugt på noget meget bedre end gribbe-advokater fra Norrbom Vinding (pkt.21).
▶️ INGEN (kunstig) intelligens 😉 Det blev et nej til Vendelbolistens initiativretsforslag (pkt. 22) om strategisk brug af AI, kunstig intelligens. Til efteråret er der varslet massive sociale nedskæringer i kommunen, men alligevel nægtede  maskinstormer-flertallet at bruge AI til at effektivisere især topforvaltningen. AI bruges allerede, men uden at borgerne får gavn af den øgede produktivitet, der følger med AI.


Du kan se mere om de enkelte byrådsmøder længere nede. Vendelbo-Listen mener mangt om meget (nogle vil mene for meget 😉). 
Her er nogle hovedpunkter i vores politik:

🔹 GARANTI mod skole- og plejehjemslukninger; FRIT skolevalg; søskendegaranti; NUL lukninger af de små landsbyskoler; VÆK med administrative lederlag. Politikerne skal selv have hånden på kogepladen; FÆRRE elever i klasserne. Mindst én skoletur per klasse.
🔹 STOP TRAGEDIE-FABRIKKEN: Hjørring Kommune fjerner ca. dobbelt så mange børn fra deres forældre i forhold til danske kommuners gennemsnit. Vendelbolisten ønsker med vejledende mål at nedbringe antallet af anbragte børn i kommunen fra 232 til 190. Det vil spare cirka 12 mio. kr., som kan bruges på at hjælpe trængte familier samt mor-barn-hjem. Anbringelser skal kun være sidste udvej.
🔹 BEDRE OMSORG - HANDICAPPEDE: Vendelbolisten var med til at afsløre nedskærings-skandalen på Aage Holms Vej, der er kommunens største bosted for svært handicappede. De handicappede blev behandlet uværdigt. En del af de løsnings-forslag, Vendelbolisten stillede på byrådsmødet i januar 2024, er siden blevet gennemført. Men vi er ikke i mål.
🔹 BEDRE OMSORG - ÆLDRE: Vendelbolistens budgetforslag har flere år i træk leveret 10 mio. kr. ekstra. Nu har nogle af de øvrige partier taget denne politik til sig, hvilket blot viser, at VL har indflydelse. Vi stemte imod lukningen af plejehjemsafsnittet på Lynggården i Hirtshals, og vi satte fokus på omsorgssvigt under valgkampen 2025. To ældre demente forsvandt og døde ved ulykker efter at være forsvundet fra deres plejere. En faldt om og blev kvalt i sin t-shirt. En anden døde af blodtab.
🔹 ØST-PULJE PÅ 20 MIO. KR.: Der skal investeres i den østlige del af Hjørring Kommune, uden at den vestlige del skal miste noget. Byer som Bindslev, Tolne, Sindal, Lendum, Tversted skal opprioriteres, bl.a. med cykelstier og turismefokus, Naturpark Tolne, Bindlev Elværk m.m. 
🔹 FLERE CYKELSTIER: Vendelbo-Listen ønsker fordoble beløbet til nye cykelstier til 7 mio. kr. per år (+3,5 mio. kr.).
🔹 ANDRE MÆRKESAGER: Blå Kors Caféen, hjælp til demente, og støtte til TUBA-programmet til alkohol-ramte familier. Mere elitesport for at forblive europæiske sportssuccesser. Fortuna, Futsal, Vendsyssel FF.
🔹 NATUR: Vendelbolisten kunne i 2025 finansiere 2,0 mio. kr. til en kommunal fond for lokal biodiversitet. Vi kalder det for "pindsvine-puljen", fordi pindsvin efterhånden er ved at være en truet dyreart.


Byrådsmøder 2026 fortsat:

Vendelbo-listens byrådsmedlem Erik Høgh-Sørensen i byrådssalen: “Så stort var det politiske resultat, jeg havde på krogen…” 😄 Nej, det var ikke det, som blev sagt ved den lejlighed…
Vendelbo-listens byrådsmedlem Erik Høgh-Sørensen i byrådssalen: “Så stort var det politiske resultat, jeg havde på krogen…” 😄 Nej, det var ikke det, som blev sagt ved den lejlighed…
BYRÅDSMØDET 29. APRIL 2026: Vendelbo-Listen stillede to forslag på mødet for at gøre kommunens skoleindskrivning i Bagterp og Løkken mere rimelig (dagsordenpkt. 28 og 29). Som det ganske ofte sker ▶️ blev Vendelbolistens Løkken-forslag først stemt ned, men siden vedtaget. Det må ikke hedde sig, at VL har indflydelse 😉 ▶️ Desværre forblev Bagterp-problemet uløst. Flere byråd i træk har i årtier udbygget det sydvestlige Hjørring uden samtidig at investere i skoler, veje og cykelstier. Der skal investeres nu, eller også må udbygningen stoppe. Dårlig planlægning fra byråd i flere embedsperioder.


BYRÅDSMØDET 25. MARTS 2026:
Vendelbolisten stillede to forslag ▶️ Dels at bruge pavilloner for at løse pladsproblemet for nye 0.-klasser på Bagterp-skolen ▶️ Dels at politianmelde de sorte biogas-får Agri Energy og Stiesdal pga. 23 brud på kommunens miljøpåbud i løbet af halvandet år. Ingen borger ville slippe afsted med den slags; på byrådsmødet kom det da også frem, at Venstreborgmesteren er gode venner med direktøren på Agri Energy. Borgmesteren tilstod det, men byrådet tog ikke konsekvensen ved at erklære ham inhabil 🙈🙉🙊 Siden blev tv-optagelsen med tilståelsen fjernet / censureret. Se det på TV2 Nord.

BYRÅDSMØDET 25. FEBRUAR 2026: VL foreslog ▶️ at garantere, at tilflyttende søskende ikke skilles ad pga. kommunens kunstige skoledistrikter. Altså, to eller flere søskende bør have RET TIL at gå på samme skole, så de kan støtte hinanden og trives i en svær periode.
▶️ Desuden foreslog Vendelbo-Listen følgende: “Byrådet bevilger midler til bistand og vikarløsninger, så sommerferieperioden ikke igen i 2026 medfører alvorligt forringet livskvalitet for demente og deres pårørende. Med tilførslen af midler tilstræbes det, at demente og deres pårørende så vidt muligt kan bevare de trygge rutiner, der er nødvendige og beroligende for mennesker med demens.” Både søskendegarantien og hjælpen til de demente blev stemt ned, især af V og K. Nøjagtig samtidig lancerede partiet Venstre i folketings-valgkampen et løfte om at gøre det bedre for demente ældre. Derimod i Hjørring: V-borgmesteren affejede at gøre det bedre for kommunens demente med, da han, som det står i referatet, foreslog, at byrådet “intet skal foretage sig”. Det løfte holder V-borgmesteren ganske ofte.

BYRÅDSMØDET 28. JANUAR 2026: Vendelbolisten foreslog at ▶️ indstille alle byrådets udvalgsrejser og i stedet bruge pengene på at garantere mindst én skoleklasse-tur for alle skolebørn i kommunen i tiden 0.-9. klasse (billledet oven for er AI). Forslaget blev nedstemt 28-1, men debatten forud var mindeværdig. Savner du politisk underholdning, så find og hør se de dårlige politiker-undskyldninger på byråds-tv 😄 I Tvind havde man den rejsende højskole. I Hjørring har man det rejsende byråd 😉 Rejseri til ingen verdens nytte, mens børn må blive hjemme.

▶️ Et andet VL-forslag gik ud på at kulegrave området for førtidspension. Der er for mange skandalelignende klager over dårlig behandling af syge på arbejdsprøvning. Forslaget blev - trods problemerne - nedstemt, og ligesom tilfældet var med de nytteløse Securitas-vagter i byrådssalen, kunne landsdækkende influencere nu igen gøre grin med Hjørring efter devisen ingen-kage-hvis-du-ikke-har-hænder: ”Ingen førtidspension, hvis du ikke er terminal…” 🤨

Byrådsmøder 2025:

MØDET 29. OKTOBER 2025: ➡️ Vendelbo-Listen foreslog fyring af kommunaldirektøren (årsløn 2,4 mio. kr.) pga. flere tilfælde af pligtforsømmelse samt medvirken til og/eller manglende indgriben over for en række uregelmæssigheder og lovbrud. Bl.a. på byrådsmøderne 15.5 og 28.5 2025. Plus VK’s korruptions-skandale (vennetjenester) på Bispetorv. Vendelbolistens forslag blev nedstemt ➡️ Desuden foreslog vi at stoppe kommunal behandling af samtlige inaktive solcelle- og vindmølle-projekter. Udover naturødelæggelserne rammes private grundejere af tocifrede milliontab, kollektivt, selv hvis deres ejendomme ligger langt fra planlagte VE-anlæg.

MØDET 17. SEPTEMBER 2025: Vendelbo-Listen stillede tre forslag: 🔹 Politianmeldelse af Agri Energy og Stiesdal for miljøforbrydelser. Intet andet parti stemte for 🔹 I kampen mod kommunal korruption foreslog VL total åbenhed om partifinansiering og fagforenings-donationer samt skjulte beløb fra såkaldte "erhvervsklubber". Dette nægtede de øvrige partier at stemme om 🔹 Garanti mod plejehjemslukninger i hele næste byrådsperiode, 2026-29. Også nedstemt. Så ved man, at der er besparelser i vente efter valget.

MØDET 27. AUGUST 2025: Vendelbo-Listen stillede forslag om ▶️ strengere regulering af autocampere for at undgå gentagelse ar sommerens kaos over hele kommunen. Vi mener: Turister er velkomne, men det bør være klart og forståeligt, at de ikke kan parkere overalt. Forslaget blev indarbejdet i det udvalgsarbejde, som nu speedes op ▶️ Forslag om borgerhøring vedr. den sundhedsskadelige forurening fra virksomhederne Agri Energy og Stiesdal. Nedstemt.

MØDET 28. MAJ 2025: Bag byrådets lukkede døre kuldsejlede Venstreborgmesterens og kommunaldirektørens forsøg på at ødelægge Vendelbo-Listen med falske beskyldninger om korruption og bestikkelse. En borger har givet 10.000 kr. i valgbidrag, men hævder, at der var tale om bestikkelse… Donationen fremgår af Vendelbo-Listens regnskab, og det viser sig, at borgeren og borgmesteren har aftalt de falske beskyldninger (kilde: deres interne sms-er). Mere end et år senere nægtede lokalmediet Nordsøposten, stadig at korrigere sine falske beskyldninger, og netmediet har bandlyst Vendelbo-Listen fra sine spalter. Årsag: Nordsøposten er i lommen på partiet Venstre, som er storannoncør.
BYRÅDSMØDET 30. APRIL 2025: Igen præget af de fortsatte problemer og nabogener pga. forureningen fra Agri Energy og Stiesdal vest for Vrå. Målingerne er utilstrækkelige og utroværdige, og det viser sig, at kommunalt ansatte har hjulpet med at tage "uskyldige" prøver, selvom kommunen er kontrolmyndighed.
 Byrådet vedtog med en måneds forsinkelse Vendelbolistens forslag om en søskendegaranti, så søskende ikke i næste skoleår ender på to forskellige skoler pga. kommunal kassetænkning. Vendelbo-Listens mål er at gøre dette permanent og bruge en god skolepolitik til at lokke familier til Hjørring Kommune.
Nedstemt blev VL’s forslag om at aflyse valgtaler fra Søren Smalbro (V) og Thomas Klimek (S) i forbindelse med kommunens store højtideligholdelse af frihedsdagen 4. maj. Taler fra især de to partier politiserer en ellers upolitisk  mindehøjtidelighed. Værre endnu: S og V gik Hitlers ærinde under besættelsen. D’herrer har ingen plads som talere ved et 4. maj-arrangement.

MØDET 26. marts 2025: Vigtige dele af Vendelbo-Listens politik blev vedtaget 🙏 men først efter tovtrækkeri. Oprindelig forslog vi de borgernære løsninger på byrådsmødet i februar: Først nedstemt; nu vedtaget. På martsmødet stoppede et flertal på 23-6 Agri Energys ansøgning om at udvide til gene lokalsamfundet. Kuriosum: Alle tre borgmesterkandidater fra V, S og K blev sat på plads af deres egne. To blev stemt ned, mens den tredje, Per Møller, lavede en kovending i vadestedet.

Søskendegaranti: Den udemokratiske Venstreborgmester nægtede at tillade behandling af Vendelbo-Listens forslag om en søskendegaranti. Men måneden efter, dvs. på byrådsmødet 30. april, blev en kopi af ideen alligevel vedtaget: Søskende fra samme familie SKAL garanteres plads på samme skole i 2025. Det er Vendelbo-Listens mål at gøre en søskendegaranti permanent. I år var der risiko for, at en familie i Vrå skulle deres barn på skolen i Løkken 17 km. væk. Ikke i orden, kommune!

MØDET 26. FEBRUAR 2025: ▶️ Vendelbolisten foreslog en delvis privatisering af Hirtshals Havn. Dels for at skaffe penge i kommunekassen til en havneudvidelse. Dels for at få eksperter ind i havnebestyrelsen frem for politikere fra S, V og K. På byrådsmødet værnede de tre partier om deres bengnaveri, da de nægtede at behandle forslaget. Nytænkning og privatisering i Hjørring? Glem det! 😉

▶️ Vendelbo-Listen forsøgte at stoppe Agri Energys udvidelsesplaner og Stiesdals pyrolyseanlæg (vores forslag blev dog vedtaget måneden efter). VL støtter borgerne og hylder forsigtighedsprincippet i spørgsmålet om eventuelle sundhedsskadelige partikler.

▶️ Tversted: På byrådsmødet foreslog Vendelbo-Listen et kompromis vedr. udformningen af Tannisbugtsvej. Vejen bliver for smal, og når der bruges 7,5 mio. anlægskroner, skal det gøres godt (nedstemt).

▶️ Hirtshals Fjernvarme: Vendelbo-Listen stemte imod at tørre fjernvarmeselskabets gæld på 16,1 mio. kr. af på kommunens likviditet. Flertallet rammer nu både skatteydere og skolebørn osv.

MØDET 29. JANUAR 2025: Sammen med Dansk Folkeparti foreslog Vendelbo-Listen, at alle kommunale retssager, hvor kommunens advokatregninger overgår 200.000 kr., skal lægges frit frem for byrådet. Det blev nedstemt. Dvs. flertallet insisterer på at bruge langt flere penge end nødvendigt på tvister såsom Michelle Røge-sagen og Bom-døtrenes sag. Derudover foreslog Vendelbolisten, at:

Forslaget blev nedstemt. Dette illustrerer endnu engang, hvordan de gamle trætte magtpartier fra Christiansborg presser deres lokale partipolitikere til at ødelægge erhvervsliv og fiskeri heroppe.

Byrådsmøder 2024:

MØDET 18. DECEMBER 2024: Som eneste parti stemte Vendelbo-Listen "nej" til udgiftsforhøjelser på 3-11 procent i borgernes regninger til vand, kloakker og skraldeindsamling. Ingen har hævet lokale skatter og afgifter mere end Det Konservative Folkeparti - mens partiet på Christiansborg siger noget HELT andet…

➡️ Vendelbo-Listen foreslog at spare en ledig direktørstilling væk. Det havde frigjort cirka 1,8 mio. kr. til borgerne. Men nedstemt. Tanken var at bruge direktør-besparelsen på at hyre mere hjælp til kommunens skandaleramte bosted for handicappede på Aage Holms Vej i Hjørring.